Nowe trasy rowerowe

Facebook Kolejnym naszym działaniem mającym na celu rozwój infrastruktury rowerowej jest przygotowanie projektów tras, które naszym zdaniem ułatwiłyby poruszanie się rowerem po mieście.
Korzystając z ostatnich ciepłych dni tego roku, członkowie stowarzyszenia Forum dla Zagłębia Dąbrowskiego-Sosnowiec zajęli się wytyczeniem dróg rowerowych, które mogłyby uzupełnić te planowane przez Urząd Miejski.

Na początek wybraliśmy trzy trasy dzięki którym, będzie można objechać dzielnice Pogoń Stary Sosnowiec i Centrum. Tworzą one pętlę i łączą się z już wytyczoną ścieżka z parku 100-lecia do Trójkąta trzech cesarzy i drogami rowerowymi w okolicach parku Środula.
Pierwsza o długości 4,2 kilometra połączy bulwary Przemszy w okolicach parku Schoena z istniejącą ścieżką przy ulicy Kresowej, praktycznie przez całą swoją długość nie kolidując z drogami publicznymi. Druga trasa biegnie od ulicy Kresowej, do centrum miasta, jej długość wynosi 2 kilometry. Trzecia o długości 2,3 km połączy centrum miasta z planowanym przejazdem rowerowym nad ulica 3-Maja.

Wszystkie trasy nanieśliśmy na mapę, zrobiliśmy także dokładną dokumentacje fotograficzną i zmierzyliśmy szerokość poszczególnych odcinków ścieżki. Całość została też dokładnie opisana. Teraz pozostaje nam opracowanie map w wersji elektronicznej i naniesienie na nie wszystkich uwag. Każdą trasę przebyliśmy zarówno pieszo jak i na rowerach, a ich przebieg to efekt pracy działających w naszym stowarzyszeniu rowerzystów, jak również wyście naprzeciw oczekiwaniom osób korzystających z tej formy komunikacji.

W niektórych miejscach wystarczy wykonać tylko oznakowania, w innych konieczna jest budowa nowej nawierzchni. W naszej koncepcji znajdą się również sugestie rowerzystów materiałów z których powinny być one wykonane. Konieczne będzie też, wyznaczenie kilku przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach. Jeżeli miastu uda się pozyskać dofinansowanie zewnętrzne, to przejazd ułatwią dostosowane dla rowerów istniejące przejścia podziemne. Wyznaczając te drogi, staraliśmy się, żeby spełniały one pięć podstawowych warunków koniecznych, żeby była to uczęszczana trasa. Są to spójność, bezpośredniość, bezpieczeństwo. Równie ważna jest atrakcyjność i wygoda. Dzięki temu jazda rowerem po mieście stanie się przyjemnością.

Pomysł popiera naczelnik Wydziału Sportu i Rekreacji Artur Szczepański:
Jeżeli rowerzyści sami chcą sami wskazać nam trasy z których chcieliby korzystać to jesteśmy otwarci na takie wskazówki. Będą one dzięki temu bardziej uczęszczane, mówi i dodaje że urzędnicy chętnie podejmą się przygotowania wniosków o dofinansowanie z funduszy zewnętrznych.

Gotowe opracowaną koncepcje tych dróg rowerowych przekażemy do wydziałów odpowiedzialnych za budowę infrastruktury rowerowej w mieście. Mamy nadzieję że zaproponowane przez nas drogi rowerowe powstaną w jak najszybszym czasie. Już na wiosnę planujemy wytyczanie kolejnych tras.
Chcemy żeby w przyszłości można było bezpiecznie dojechać do każdej Sosnowieckiej dzielnicy, do centrów handlowych, obiektów sportowych ale również szpitala św. Barbary i miast sąsiednich.

Rafał Siciński

olo81olo81 26 Nov 2008 15:05
Dodaj nową wypowiedź
- +