Przepisy Życzliwsze Dla Rowerzystów

Facebook Zimowe opony, dzieci w przyczepkach i stworzenie specjalnych pasów oraz śluz dla rowerów – tak wkrótce ma się zmienić kodeks drogowy

Posłowie chcą stworzyć rowerzystom dobre warunki do jazdy. Projekt zmian w kodeksie drogowym (opracowany przez PO) lada dzień trafi do pierwszego czytania.

– Warunki podróżowania na dwóch kółkach nie są dziś sprzyjające dla rowerzystów – przyznaje poseł Ewa Wolak, sprawozdawca projektu. Czas to zmienić. Przyjaźniej ma być już późną wiosną. Jest to realne, tym bardziej że nowelę popiera resort infrastruktury.

Więcej do jazdy

W projekcie pojawiają się nowe pojęcia, a wraz z nimi dodatkowe miejsca przeznaczone do jazdy.

– Kiepska infrastruktura to prawdziwa bolączka rowerzystów. I nie chodzi tu tylko o brak ścieżek – przyznaje w rozmowie z “Rz” Bartosz Skórzewski, prezes Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin.

Obok nich pojawić się więc mają: pas ruchu (część jezdni przeznaczona do jazdy w jednym kierunku) i śluza (część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do chwilowego zatrzymania rowerów).

Zmienią się też zasady ruchu. Rowerzysta przed skrzyżowaniem i w jego obrębie będzie mógł poruszać się środkiem pasa ruchu i wyprzedzać wolno jadące pojazdy z prawej strony.

Na tym nie koniec. Pojazd skręcający w drogę poprzeczną będzie musiał ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost, a rowerzyści będą mogli jechać obok siebie, jeśli nie utrudni to warunków do poruszania się na drodze.

Dozwolona ma być też jazda po chodniku w czasie złej pogody, np. kiedy pada śnieg.

Wśród zmian pojawić się też mają nowinki techniczne. Do użytku zostaną dopuszczone opony rowerowe na zimę z kolcami, a podróż z dziećmi będzie mogła się odbywać w specjalnie do tego przystosowanych przyczepkach.

– Mieszkam w Szczecinie i bywam często w Niemczech, a tam takie rodzinne wycieczki to norma – mówi Skórzewski. I zapewnia, że na dłuższych trasach podróż w przyczepce jest dla maluchów dużo wygodniejsza niż w foteliku. Same przyczepki, zdaniem ekspertów, są też bezpieczniejsze niż foteliki.

Kaski i odblaski

Już w ubiegłym roku o korzystnych dla rowerzystów zmianach mówiło Ministerstwo Infrastruktury.

– Zrezygnowaliśmy jednak z obowiązkowych kasków dla wszystkich miłośników podróżowania na dwóch kółkach – mówi “Rz” Jarosław Dąbrowski z Ministerstwa Infrastruktury. A taki właśnie był pierwotny pomysł.

Tak więc dziś w kasku podróżować muszą jedynie dzieci. Policja liczy jednak, że na wzór stoków narciarskich (dopiero od 1 lutego jazda w kaskach dla dzieci do lat 15 jest obowiązkowa) rodzice zadbają o bezpieczeństwo swoje i dzieci.

Jako zalecane, a nie obowiązkowe, resort promuje teraz kamizelki odblaskowe. Sam ten pomysł podoba się też policji. – To naprawdę niewielki koszt, a lepsza gwarancja widoczności, a tym samym i bezpieczeństwa – przekonuje drogówka.

Jak sprawdziliśmy w Ministerstwie Infrastruktury, funkcjonuje specjalny zespół (w pracach biorą też udział stowarzyszeni miłośnicy dwóch kółek) przygotowujący propozycje zmian korzystnych dla rowerzystów. Teraz m.in. trwa tam dyskusja wokół rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych. Chodzi np. o wprowadzenie nowego znaku – droga zalecana dla rowerów. Lista życzeń rowerzystów jest jeszcze dłuższa.

Lista życzeń cyklistów

– więcej ścieżek i pasów ruchu przeznaczonych wyłącznie dla rowerzystów

– więcej parkingów czy choćby stojaków na rowery w okolicach centrów handlowych, urzędów, banków, kin itd.

– życiowe przepisy dotyczące zasad ruchu – jazdy po chodniku, wyprzedzania, pierwszeństwa przejazdu czy jazdy obok siebie

– więcej kampanii informacyjnych o wzajemnych relacjach pomiędzy pieszymi, kierowcami i rowerzystami

– możliwość przewożenia dzieci w specjalnych przyczepkach (chodzi nie tylko o bezpieczeństwo, ale i wygodę w trakcie podróży)

– używanie opon zimowych z kolcami – zimą na śniegu (wtedy są bezpieczne, a nie niszczą asfaltu)

Agata Łukaszewicz all_footer_logo.gif

olo81olo81 21 Feb 2010 09:51
Dodaj nową wypowiedź
- +